Van Boheemen: "Bij die eerste klus kregen we de opdracht objectief naar de klachten te kijken en te analyseren wat de geurbronnen waren. safari jeep kenia. Later zijn we gaan meten en hebben we ook rapportages verzorgd bij de aanvraag van nieuwe vergunningen. De geurbronnen pakken wij niet in technische zin aan. Wij meten, rapporteren, geven aanbevelingen, maar ATM heeft zelf voldoende kennis in huis om maatregelen door te voeren." ATM is overigens niet het enige Shanks-bedrijf dat Witteveen+Bos hiervoor inschakelt
Het ingenieursbureau Witteveen+Bos ontstond in 1946. Ingenieur W (safari jeep kenia).G. Witteveen (1891-1979) en professor ingenieur ir. G.S. Bos (1908-2004) ontmoetten elkaar toen en hadden meteen een klik. Witteveen had als stedenbouwer naam gemaakt in Rotterdam. Bos was als civiel ingenieur werkzaam geweest in Amsterdam en Enschede. Na een lunch hadden ze aan een uurtje voldoende om de plannen voor een maatschap op een A4'tje te zetten
Eén van de eerste klussen was de bouw van de Prins Bernhardsluis (1946) in Deventer. In de naoorlogse jaren was er een grote schaarste aan materialen, maar mede dankzij de toepassing van rest- en sloopmateriaal kon de sluis, die anno 2012 nog steeds naar behoren functioneert, toch gebouwd worden (safari jeep kenia). Onze kracht Het bleef niet bij het bouwen van een sluis
"Onze kracht is dat we veel verschillende disciplines in huis hebben. Moet er bijvoorbeeld een waterzuivering worden gebouwd, dan kunnen wij niet alleen de kennis leveren van het proces, maar ook het gebouw ontwerpen, milieu- en ecologisch onderzoek doen, de vergunning aanvragen enzovoorts. safari jeep kenia. Overigens hebben wij bewust geen specialisme op onze visitekaatjes staan
Daarom kunnen we met de markt meebewegen en krijgen de medewerkers voldoende uitdaging," aldus van Boheemen (safari jeep kenia). Witteveen+Bos dat ruim 900 medewerkers telt, heeft naast de hoofdvestiging in Deventer, ook vestigingen in Almere, Amsterdam, Breda, Den Haag, Heerenveen, 9 geënquêteerde krijgt eerst vragen over zijn wijk, de voorzieningen en dergelijke en dan zit er een vraag tussen over wat men als negatief ervaart
Is er sprake van geuroverlast, dan is het zaak de bron te traceren. Is er één duidelijke geurbron dan noem je dat een puntbron. Maar veelal is het ingewikkelder. safari jeep kenia. Denk aan een opslagterrein met meerdere stoffen of een havengebied. In het laatste geval spreek je over een diffuse of complexe bron
Om te achterhalen waar op het terrein de geur vrijkomt kunnen metingen worden uitgevoerd - safari jeep kenia." Geurcirkel ATM Maastricht en Rotterdam - safari jeep kenia. "Nederland is nog steeds ons voornaamste werkgebied," vult Van Boheemen aan. "Maar het streven is om op z'n minst een kwart van de omzet op de buitenlandse markt te genereren." Van Boheemen somt op: "België, Indonesië, Kazachstan, Letland, Rusland en sinds kort Vietnam
Hij zag daar mogelijkheden om ook met ingenieurs- en advieswerk aan de slag te gaan, en kreeg ondersteuning van Witteveen+Bos. Dit typeert ook wel de bedrijfsfilosofie: je krijgt het vertrouwen om voor kansen en mogelijkheden te gaan (safari jeep kenia)." Jaren '80 De 'geuractiviteiten' van Witteveen+Bos gaan terug naar de jaren '80 van de vorige eeuw, toen er van overheidswege publicaties kwamen met daarin doelstellingen om geurhinder te verminderen
Maar dat zegt nog niets over de geur of het ervaren van hinder (safari jeep kenia). Voor geur is de menselijke neus het enige beschikbare meetinstrument. De waarneming en de uitspraak van één persoon zijn echter subjectief, vandaar dat wij meer mensen, een panel bijvoorbeeld, uitspraken laten te doen." Van Boheemen vervolgt: "Vaak worden we ingeschakeld als er geurklachten zijn
We vragen dan niet: 'Heeft u last van fabriek A?'. Nee, de 10 ATMOSFEER december 2012 Geurlaboratorium "Afhankelijk van de geurbron gebruiken we verschillende technieken om luchtmonsters te nemen," legt Van Boheemen uit - safari jeep kenia. "Deze geurmonsters gaan naar ons geurlaboratorium in Deventer. Hier wordt de 'gevangen lucht' in verschillende concentraties (van sterk verdund naar meer geconcentreerd) aangeboden aan gecertificeerde panelleden
Ze bepalen hoe vaak een geur moet worden verdund om nog nét waarneembaar te zijn. Dit is een maat voor de sterkte: moet een geur 100 keer verdund worden om de waarneembaarheidsdrempel te bereiken, dan zit er 100 odour-units in 1 kubieke meter lucht (safari jeep kenia). Ook kunnen de panelleden aangeven of ze de geur aangenaam of onaangenaam vinden, wat weer een maat is voor de hinderlijkheid
Bij de ene geur gebeurt dit echter bij een lagere concentratie dan bij de andere. safari jeep kenia. Geurpanel aan het werk Olfactometer Deze analysemethode wordt olfactometrie genoemd en is in normen vastgelegd. safari jeep kenia. Witteveen+Bos is officieel voor de uitvoering hiervan erkend." (geaccrediteerd) Aan de hand van de meetresultaten kan een geurcontour worden berekend, waarbinnen een bepaalde geurbelasting optreedt
Navigation
Latest Posts
Safari Kenia Diani Beach
Safari Kenia
Safari Reise Kenia